onsdag 2 november 2011

H D R - High Dynamic Range

Ett knep du kan ta till om man vill ha ett större dynamiskt omfång i bilden är att ta en så kallad HDR-bild. Det innebär i princip att slå samman två/tre bilder eller fler till en. Det gäller bara att de är olika exponerade.
Jag brukar för min egen del ta tre bilder, en normal-exponerad, en under-exponerad med c:a 1 steg och en över-exponerad 1 steg. Dessutom bör man ställa bländaren på 11 eller 13 för att få bra skärpa i bilden.











De första bilderna är tagna på Fotevikens vikingamuseum, därefter från inre hamnen i Malmö och sist från Katrinetorp i södra Malmö.
Det är väldigt lätt att göra bilderna lite förvrängda i färg från verkligheten, men jag vill försöka komma så nära verkligheten som möjligt med mina sammanslagningar.
Två program är riktigt bra att använda, det första heter NIK Software HDR och det andra Photomatix. Hämta hem dem från respektive hemsida och testa själv. Själv tycker jag NIK Software är lättare att använda.
Ett sista tips; använd stativ!


/ Lars



Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...