fredag 6 januari 2012

Bulltofta - en gång en flygplats

För snart 40 år sedan lades Bulltofta flygplats ner och all verksamhet flyttades till Sturup några mil österut.
I September 1972 var det stor dramatik på flygplatsen då ett kapat plan landade här. Följande är hämtat från Wikipedia:
Flygkapningen på Bulltofta var en flygkapning, utförd av tre kroater, som inträffade fredagen den 15 september till 16 september 1972 på Bulltofta i Malmö. Kapningen var den första i Sverige, och bidrog till att riksdagen antog terroristlagen 1973.
Efter att flygplatsen lagts ner börja Malmö stad att anlägga en större parkanläggning - eller rekreationsområde, som man också säger. " små sjöar finns det där det på sommaren är väldigt populärt att sitta och grilla bortåt kvällen då solen är på väg ner.
Många motionärer hittar hit, precis som hundägarna. En inhägnad härbärgerar sedan några somrar tillbaka ett antal kossor som får beta av ängarna i pulkabacken.
Ett arboretum anlades också, det vill säga en mängd olika träd på en liten yta.
På följande länk kan du se var alla träden är placerade i parken: Bulltofta arboretum






Så här kan det se ut en tidig morgon på höstkanten.

/ Lars



2 kommentarer:

Lotta Sönnerup sa...

Jag minns flygkapningen på så vis, att jag som sjuåring sov över hos min moster o morbror som bodde på Veberödsgatan strax intill. Jag blev väckt och uppdragen ur sängen, och fick gå i mitt nattlinne bort till fältet och följa förloppet ihop med många andra nyfikna och lite skrämda grannar. Men....tänk att det är 40 år sedan nu.

larsfotografier sa...

Ja du, otroligt vad tiden går, men att vissa saker sitter som klister i minnet ...

/ Lars

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...