lördag 14 januari 2012

Detaljer av ett hus ...

Ute på "landsbygden" fann jag idag detta hus. Har förvisso fotograferat det tidigare eftersom det faktiskt är ett av Sveriges vackraste hus.
Arkitekt Hans Asplund vann tävlingen 1947 med sitt bidrag "Diagonal balans". Huset har under årens lopp fått många arkitekter, främst från LTH i Lund att komma och "betitta det.
Under arkitekturåret 2001 blev huset framröstat som den mest omtyckta byggnaden, byggd efter 1950, vilket inte säger så lite, eller hur?







För dig som inte räknat ut det ännu vilken "kåk" det gäller ska jag tillägga att du befinner dig i centrala delarna av Skåne. Huset ligger nära stationen i denna tätort. Kyrkan i närheten har fått ett eget öknamn som gäller alla kyrkor i samma stil.
En viss herr Hans Ostelius uttalade sig i negativa toner om denna metropol vid namn Eslöv, vilket är djupt rotad i alla svenskar utom Eslövsborna.
Huset ja, Eslövs medborgarhus!!!

/ Lars





4 kommentarer:

Mimmi sa...

Vilka underbara vinklar du har fotat det i :) Jag ser också att du har fått det nya snittet när man klickar på dina bilder .. men jag får inte det på min blogg .. undra varför ..
kram :)

larsfotografier sa...

Tack Mimmi!
När det gäller album-systemet kan jag bara tänka mig att det beror på vilken typ av mall man använder. Jag använder den som heter "enkel". Testa dig fram. Förstår dig när var bild öppnas för sig, inte så kul precis ...

/ Lars

Camilla Alvén sa...

Snyggt, både bilderna och huset, kände igen det direkt eftersom jag också har fotograferat det några gånger.
Ha det bra

larsfotografier sa...

Tack ska du ha Camilla!
Nästa gång blir det invändiga bilder ...

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...