fredag 24 februari 2012

Skabersjö - omsjunget av Edvard Persson

Det var slottet han sjöng om, eller Skabersjö gods. Nu så är det inte den kåken jag ska visa några bilder ifrån utan från Skabersjö by som ligger på andra sidan motorvägen mellan Malmö och Ystad.
Och för att vara ännu mer exakt så är det faktiskt skolan som känns lite överdrivet stor för att egentligen passa in i byn, men nu står den där. Idag ska det vara en friskola (I ur och Skur)som huserar där, och just denna lördag jag och Robin passerade där så var det en stor städardag på skolgården. Robin ville in där och jag var mer tveksam, men han frågade och det var OK att ta lite bilder inne i byggnaden.
Så, varsågod att följa med ...








Skolan ser kanske lite skabbig ut men den har charm ...
... en kuriosa är att detta lilla samhälle hade ett av Sveriges bästa damfotbollslag på 1980-talet. Idag ligger de i "femman".

/ Lars



2 kommentarer:

lalleman sa...

Tja, mer eller mindre gamla skolbyggnader finns det både här och var,d.v.s.om dom inte är rivna. Men i många fall används dom ännu, som privatbostäder eller till annan verksamhet typ privatskolor. Byggnaderna är ofta mycket välbyggda och rymliga och användes ex. på 70-talets hippie-era som gruppboende.Men några skolruckel finn säkert kvar i Skåne för dokumentation.

larsfotografier sa...

På tal om ruckel så ska jag och Matts ev. iväg på måndag någon timme och dokumentera ett hus i Nordanå strax utanför Malmö som troligen blir ett rivningsprojekt inom en snar framtid. Huset kallas för Baltiska villan och fyller om två år 100 år. Läs mer på http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article1610308/98-aring-hotas-av-rivning-infor-jubileet.html.
De flesta äldre skolbyggnader är som du skrev ombyggda till bostäder eller konstnärs-kollektiv.

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...