onsdag 30 maj 2012

Sviker minnet?

Nja, hur ska man nu tolka detta då? Kameraminnet vet man ju aldrig om det håller, eller rättare sagt hur länge.
Nu är det inte det minnet jag tänker på i första hand. Orsaken till detta lilla inlägg är att när jag åt min frukost innan som bestod av filmjölk, müsli samt kanel överst så dök ett minne upp för mitt inre.
Denna kombination, förutom müslin, påminde mig om en sommar på Eslövs sommarkoloni i Höllviken. Detta var 1965 (tror jag ;-)) men just doften av filmjölk med kanel dök upp. Det fick vi varje morgon där.
Samma typ av händelse upplevde jag för knappt 30 år sedan i Helsingborg. Jobbade då i centralköket på sjukhuset som vaktmästare. Vid ett tillfälle när matvagnarna skulle tömmas och dörren öppnades slog en doft emot mig som funnits i mitt inre i säkert 20 år utan att jag kunnat sätta fingret på vad det var. Men just då när dörren öppnades så kom minnet tillbaka. Vad det var, jo doften av apelsin, inget annat.




Så kan det vara med sådana enkla saker. Du har säkert själv något liknande att berätta, om inte minnet sviker ...

... vad bilderna har med inlägget att göra? Ingenting faktiskt ...

/ Lars


Skicka en kommentar

Högt i tak!

Intill Anna Lindhs plats i Malmö, alldeles vid kanalens utlopp/inlopp till Inre hamnen finns nya kontorshus. För ett antal år sedan fick jag...