söndag 3 mars 2013

Digitaliserat analogt.

Någon gång i början av 1972 köpte jag min första analoga systemkamera. Det blev en Practica med skruvgänga. Opraktiskt i allra högsta grad om jag ville byta objektiv snabbt. Hittade ganska så snabbt en annan Practica med bajonett-fattning vilket underlättade det hela betydligt.
Första tidens fotograferande var nästan uteslutande svartvitt med inslag av någon dia-rulle.
Igår fick jag låna en Reflecta i-Scan 3600 av min gode vän Lalle för att kunna scanna in de gamla negativen. Den tar även dia-bilder, så det kommer det med så småningom ...





Min framkallningsteknik var inte alltid så bra, eller framför allt jämn, så kopieringen digitalt ifrån dåtidens negativ i nutidsformat kan vara svårt ibland. Bilderna ovan är från mitt 70-tal i Eslöv där jag tillbringade många timmar på SMU-scout.






Om jag ska vara ärlig, mot mig själv, så hade jag nog en del fotograferande i mitt sinne redan då ;-).
Har hittat bilder i gömmorna som jag än idag skulle tycka är trevliga. De flesta av bilderna är tagna med Nikkormat ft2 och fast optik. De jag hade var 28 mm, 50 mm och 135 mm.

/ Lars



4 kommentarer:

Matts sa...

Visst är det härligt att få damma av gamla bilder som man inte har betraktat på länge...en riktig skattgömma.
Kvalitén på dina inscannade bilder är betydligt bättre än de som jag håller på att digitalisera...men det kanske även kan bero på grundförutsättningarna...kameran.
Skoj att få se Lasse.

Vh

Camilla Alvén sa...

Kul med gamla bilder! Visst hade du ett fint fotoöga redan då!
Ha det bra

larsfotografier sa...

Man blir alldeles till sig av glädje när nostalgin födar som värst. Har nu scannat in knappt 400 av de svartvita bildern, och fler blir det ...

larsfotografier sa...

Visst är det. Blir helt exalterad av alla gamla godbitar.
Ha du det också bra!

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...