onsdag 11 september 2013

Östersjökusten i HDR!

Tjenare på dig!
En plats som många gillar, och jag med ;-), är sydsidan av Falsterbonäset. På något sätt är där mer att utforska än vad man hittar på norrsidan. Kanske är det ljuset p.g.a. solens närvaro på ett annat sätt. Kan också bero på att där i princip inte finns någon sandstrand på norrsidan, utan mer långgrunt med stenar i kanten, dock inga större sådana.
Nu bestämde jag mig för att ta så kallade HDR-bilder på promenaden. D.v.s tre bilder sammansmälta till en, där man utnyttjar det bästa ur var bild. I princip har man en normalinställd bild och utöver det en underexponerad och en överexponerad. Detta medför att man tar fram detaljer i både skugga och i de allra ljusaste delarna av bilden. Tycker dessutom att det blir en lite tredimensionell effekt av det med. Färgskalan blir ljuvlig gentemot enbart en exponering.

Här har jag i stort sätt inte gjort mer än justerat lite i färg och ev. ljusat upp bilden en aning.








Om man ser efter ordentligt på vissa bilder, så ser man att den inte kunnat lägga ihop bilderna helt och hållet, men då ska man kika ordentligt.

/ Lars


Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...