söndag 6 oktober 2013

Fototriss - Stillhet

Det finns ju ett flertal sätt att skildra stillheten på. Bland annat så visar jag dig några bilder från Hovs Hallar i nordvästra delen av Skåne. Det är ett kargt område med klippor som slutar vid vattenlinjen på många ställen. Några filmer som spelats in där, eller rättare sagt sekvenser, är bland annat Ingenjör Andrés luftfärd av Jan Troell. Även Ingmar Bergman har varit där med, om jag minns rätt Det Sjunde Inseglet.
Röda tråden idag är ju stillhet, och det var verkligen stilla denna dag vi besökte stället. Kattegatt låg nästan helt stilla och ingöt en stillhet i ett annars vilt landskap. Ofta är vågorna höga här och svårtillgängligt nära kustlinjen, men denna dag var det som sagt annorlunda.




För den erfarne bildbetraktaren så ser ni att ala tre är gjorda i HDR-tekniken. Det vill säga att tre bilder är sammanslagna till en där man tar fram detaljer i både skugga och de ljusaste delarna av bilden. Dessa är i gränslandet vad jag själv tycker om i HDR. Normalt gör jag dem så det blir mer verklighetstroget, men här tog jag i lite extra.

Fler "stillhets-bilder" finner du på FOTOTRISS BLOGG!

/ Lars
Skicka en kommentar

2003-05-13 inför Eurovisionsschlagerfinalen i Malmö

Stan myllrade av reklam för detta jippo som jag aldrig beskådar på televisionsmaskinen. Däremot gick det inte att undvika på stan som du kom...