lördag 30 november 2013

På Råå, utan att se någon Råå-å-ål

Råå, denna lilla ljuvliga plats i södra delen av Helsingborg. Lite grand som Limhamn är i Malmö kan man säga. En stad i staden med alla tänkbara faciliteter på behörigt avstånd.
Vet inte om traditionen finns kvar, men på 80-talet när jag levde i Helsingborg så var det julskyltning helgen innan den inne i stan. Folk vallfärdades ut till Råå. Precis som det heter På Limhamn så heter det här också På Råå. Kan det ha med att där finns en fiskehamn tro?

Klev av buss 1 vid Mårtensgatan och tog mig raskt ner mot vattnet ungefär vid Råå vallars södra ände. Tog mig bort mot hamnen via bland annat kallbadhuset och Råå södra skola. Här hade det byggts till en byggnad som definitivt skilde sig från den gamla.
Många har ställt upp sina båtar på land, men en hel del guppade kvar i böljan.

Mårtensgatan 1 Råå



Tillbyggnad på Råå södra skola






Några bilder gör sig bättre i färg, så varsågoda, här kommer några . . .






Om jag får säga det, så var det ganska ödsligt i hamnområdet denna lördag. Kanske är alla hemma och sätter upp julgardiner och liknande.

/ Lars

2 kommentarer:

Matts sa...

Härlig bildserie Lasse...Gillas.!
Verkar vara ett ställe att besöka...Råå

Vh

CG sa...

Otroligt fina bilder! Snyggt komponerade dessutom!

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...