tisdag 25 februari 2014

I lärdomsstaden Lund!

I den största av alla mellanskånska sjöstäder är nog Lund den som folk mest känner till. Många berömda snubbar har fötts här liksom en mängd andra som varit bosatta här i hela sitt liv. Listan kan göras hus lång som helst. Vem minns väl inte TV-programmet Fråga Lund där några lärda män, och kvinnor, svarade på frågor som var ganska så kluriga.
Bilderna denna gång därifrån är hämtade i helgen som gick då jag hälsade på mamma på sjukhuset. Brukar ju normalt ha med kmeran då jag far iväg, och så denna gång också.

Platanerna på Clemenstorget.

S:t Petri Kyrkogata 10

Universitetsbyggnaden vid Lundagård och Domkyrkan.

Varje millimeter ska utnyttjas.

En vacker port i centrala Lund

En ledsen byggnad på gamla lasaretts-området

Onkologens nya byggnad intill blocket på sjukhus-området.
Om man är det minsta intresserad av hus och byggnader i övrigt så finns en mängd både vackra och även mindre tilltalande kåkar i stan. Åk dit och kika vet jag . . .

/ Lars

4 kommentarer:

Monica S Engell sa...

Jeg var faktisk i Lund for "hundre" år siden, på studietur med skolen der jeg studerte... dog var dette før jeg startet med fotograferingen, og ser jo at hit bør jeg legge en tur til... flotte og interessante arkitekturbilder fra byen!
Ha en fin kveld:)

Hans-Ove sa...

Visst är det en trevlig stad. Jag är ju själv född där och framlevde mina första 23 år i staden. När jag skall åka till stan är det alltjämt Lund jag avser.

larsfotografier sa...

Och det är bara en liten del av alla intressanta kåkar i stan.

larsfotografier sa...

Jag är uppvuxen i Eslöv, och då vi drog iväg var det oftast till Stäket och käka pizza.

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...