onsdag 12 februari 2014

Vilken kanal ska jag välja?

Om du öppnar upp en bild i t.ex. Photoshop kan du se nere till höger en ruta med tre överskrifter, LAYERS, CHANNELS och PATHS.
I exemplen nedan har jag gått in i channels där man kan se en kolumn med fyra rader (RGB, RED, GREEN och BLUE) som är markerade.
Där klickar jag i den gröna kanalen och markerar bilden genom ctrl + A. Sedan kopierar jag den genom ctrl + C och går till den blå kanalen. Då blir den markerad och här klistrar du in det vi kopierade genom att trycka ctrl + V.
Gå nu upp och klicka i RGB-raden så ser du vad som skett. Allt blått är grönt. Lite kul att experimentera med eller hur?





I den sista bilden gjorde jag om processen med att kopiera den röda kanalen och klistra in på den gröna.

/
Lars
Skicka en kommentar

2003-05-13 inför Eurovisionsschlagerfinalen i Malmö

Stan myllrade av reklam för detta jippo som jag aldrig beskådar på televisionsmaskinen. Däremot gick det inte att undvika på stan som du kom...