onsdag 12 februari 2014

Vilken kanal ska jag välja?

Om du öppnar upp en bild i t.ex. Photoshop kan du se nere till höger en ruta med tre överskrifter, LAYERS, CHANNELS och PATHS.
I exemplen nedan har jag gått in i channels där man kan se en kolumn med fyra rader (RGB, RED, GREEN och BLUE) som är markerade.
Där klickar jag i den gröna kanalen och markerar bilden genom ctrl + A. Sedan kopierar jag den genom ctrl + C och går till den blå kanalen. Då blir den markerad och här klistrar du in det vi kopierade genom att trycka ctrl + V.
Gå nu upp och klicka i RGB-raden så ser du vad som skett. Allt blått är grönt. Lite kul att experimentera med eller hur?





I den sista bilden gjorde jag om processen med att kopiera den röda kanalen och klistra in på den gröna.

/
Lars

3 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande och vansinnigt kul att leka och tusen tack för tipset om Silver efex Pro. Vi har nu köpt hela paketet och är galet nöjda. Ingenting blir gjort här hemma. Vi har liksom fastnat vid datorn och all rolig redigering!! Ha det gott!!

larsfotografier sa...

NIK Software´s program kan gör små underverk av ens bilder, så är det. De är lätta att förstå och använda. I övrigt gillar jag tanken att "byta ut" lite färger i bilderna, som då får en helt annan karaktär.
Önskar dig en trevlig helg!

Monica S Engell sa...

Denne #oppskriften" skal jeg jammen forsøke jeg også.... har aldri jobbet i kanalene tidligere!
Likte utrolig godt det nest nederste bildet i denne serien!
:)

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...