måndag 15 september 2014

Jordens skönaste plats?

Ibland funderar jag på var jordens allra vackraste plats finns. Kan den finnas på min egen bakgård kanske? 
I mitt tycke ligger Söderåsens nationalpark bra till. En ganska orörd plats där man kan gå ganska bra med lågskor på många ställen. Det vill säga om man rör sig på alla de spångar som lagts ut. 
Lalles och mitt mål denna lördag var att fotografera den lilla forsen någon km in i ravinen. Både han och jag har inspirerats av Matts Rydéns bilder tagna med ett variabelt ND-filter fram på objektivet. Vi har också köpt vars ett som skulle testas. Med kan vatten se ut som sammet vilket du kan se på följande bilder.







Ett minne från Skäralid sedan många år tillbaka var en söndags morgon då jag åkte från mitt hem i Eslöv hit upp. Jag gick en bra bit i ravinen och var helt ensam. Detta var en vårdag med mycket vatten i ån, och det var vår. Fantastiska färger i lövverken som etsats sig fast på näthinnan.

Allt är ju subjektivt, så du kanske inte alls det verkar vara ett ställe för dig, men jag uppmanar dig att besöka platsen och kanske kika ner från Kopparhattens hundra meter höga klippa.


Här ovan har du koordinatorerna för Skäralid och startplatsen för ditt nästa äventyr.

/ Lars

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skäralid är magiskt vackert i alla årstider. Tycker att vi ska ta oss en sväng dit när höstens alla färger dyker upp...den årstiden står ju just nu och knackar på vår dörr och vill ha sitt inträde.

Vh

larsfotografier sa...

Tror jag varit där vid alla årstiderna faktiskt. Åkte gärna dit på 70-talet lite då och då. Redan innan det var nationalpark med andra ord. Då var det mycket bökigare att ta sig fram utan alla plankor, och oftast lite sumpigt utmed bäcken.
Drömmen är att komma dit en dimmig dag . . .

/ Lars

Hans-Ove sa...

En plats som är lika vacker alltid. Om vi kan få några frostnätter kanske höstfärgerna kommer. Gärna med lite dimma också.

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...