lördag 1 augusti 2015

Längs Öresunds strand!

En strandremsa som är väldigt vacker är den från Klagshamns udde och norrut mot brofästet. Då syftar jag på Öresundsbron. Fågelvägen är den inte längre än dryga 4 km lång, men huruvida den är promenadbar i södra delen vet jag inte. De gånger jag besökt platsen har jag påbörjat promenaden vid olika platser såsom bl. a. Strandhem (en gång ett koloniområde, men ombyggt till åretruntboende).









En del av sträckan finns en fin gångväg längs naturreservatet som sträcker sig några hundra meter från strandkanten och en bra bit ut i vattnet. Mycket fåglar finns för den som skådar sådana.
En intressant detalj vid promenaden var att en herre med spann gick ut mot ängarna. Vi kikade i den och såg några groddjur med gröna fläckar. 
Grönfläckiga paddan är en sällsynt art. Just dessa mannen kom med hade börjat underminerat hans hus, och de passar nog bättre ute vid ängarna tror vi.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...