torsdag 7 januari 2016

I Hamlets anda!

En bedårande stad 4 km från Helsingborg. Just det, bara 4 km. Här kommer man med färjan från Sverige och får traska en bit på en inbyggd landgång till järnvägsstationen. Väl där tar man åt höger längs spåren mot Gilleleje som ligger på Själlands nordspets. Så långt ska vi nu inte röra oss, utan mot det gamla varvsområdet som idag är byggt som ett kulturcentrum med både bibliotek, teaterscener mm. Intill ligger en gammal torrdocka som gjorts om till sjöfartsmuseum en bit ner i väggpartierna.
Idag blir det mest bilder från Kronborgs slott, det slott som Hamlet befann sig i.
Men först bilder på vägen dit.

En kundvagn som sett sina bästa dagar. Isen kramade sig om den denna småkalla dag.

Kronborgs slott från stadens centrum.

Kulturhuset, Kulturvaerfet, där nytt möter gammalt.

Åhörare till en trubadur.

Fiskebåten på väg in.

Man kan skönja det gamla innanför.

Minus 4 grader och en kraftig vind gav oss, Lalle och mig, köldskador.
Innanför vallgraven så hade vi bestämt att gå ett varv i moturs riktning. Alltid annars har vi gått andra hållet.

Ganska många turister besökte anläggningen denna söndag.

Murarna är svårforcerade.

Liksom vallgravarna

Guide i tidstypiska kläder

Mycket att avbilda på "huset"

Ganska många rum att hålla reda på.
Till sommaren gör vi ett besök inne i slottet.
På stationen i Helsingborg var det första gången jag fått visa upp legitimation för att ta mig in i Sverige igen.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...