söndag 21 februari 2016

Från Ry till Rå

Strax söder om Helsingborg finner man en av de första platserna som skulle bilda Örestad en gång i tiden. Rydebäck heter platsen, uppkallad efter en herrgårdsliknande byggnad nära kusten.
Lalle och jag åkte ut dit idag, läs söndag, och promenerade från busshållplatsen Vindögatan och ner i en dalgång som skiljer samhället i två delar. Detta var en absolut okänd plats för mig, förutom de gånger jag passerat med tåg och bil.
Vi traskade ner mot Öresund och fortsatte längs kusten upp till Råå som blev vår slutpunkt i promenerandet. Sträckan mätte jag senare på Eniros karta till 5,23 km













Som du säkert upptäckt fanns det lite paraplyer med på färden. Kul att experimentera lite då och då . . .

/ Lars

2 kommentarer:

Hans-Ove sa...

Helt okända trakter för mig. Ser ut som det finns lite av varje att fotografera. Fin serie.

larsfotografier sa...

Trevligt att det finns platser inte så långt från Staffanstorp som är okända för dig. Passa på att besöka platsen vet jag

/ Lars

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...