onsdag 24 februari 2016

Malmö - nytt eller gammalt!

Nytt eller gammalt? Kryptisk rubrik i all ära, men du förstår om ett tag. Med den titeln inleder jag tre olika inlägg med bilder från Malmö, och idag är det en "halvgammal" plats kallad västra hamnen. Tänka sig att för femton år sedan gick BO01 av stapeln just här. Området har bebyggts ganska så mycket mer än det var vid utställningen, och mycket har fått stryka på foten. Bland annat försvann hela SAAB-fabriken i ett nafs. Det dröjer inte många år förren allt är bebyggt. Kockums-kranen försvann till Korea för snart femton år sedan den också, och runt den gamla torrdockan är det en massa ståtliga hus idag.
Men idag blir det bilder från en kortare runda i området som gränsar till BO01.
Tog buss 2 ända ut till Scaniabadet (som hållplatsen heter) och promenerade sedan längs Barometergatan och smet in mellan 50 och 52 in mot bakgårdarna som jag gillar. Kom så småningom ut mellan Barometergatan 60 och 72 med hård vind rakt i ansiktet. Har lärt mig att ha mössa och vantar här ute. Fortsatte söderut och vek in på Lilla Varvsgatan och bort mot "Torson". Här blev det sedan bussfärd till nästa destination som kommer i nästa inlägg. Då hamnar vi på ett betydligt nya ställe.

Ett "tankställe" för elbilar.


Barometergatan 72 längst bort.


Med Barsebäcksverket i fonden.

Ett ovanligt växthus.


Saga Norén i Bron bodde här i serien.

En av detaljerna som är kvar från BO01.

Spektakulär inspelning.

Hemma en onsdag.

Spegling av Malmös mest kända bostadshus.

Så nästa gång jag lägger in bilder här kommer de att vara tagna vid . . .

/ Lars


Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...