lördag 20 maj 2017

Ett oväntat möte!

Precis när jag nästan gett upp sökandet efter snok ute vid Linnérundan intill Helgeå i Kristianstad, så dök detta oväntade möte rum.
Det började egentligen med att jag letade efter snok som lär finnas i ett lite större antal utmed denna runda, men ganska snart insåg jag att tidpunkten var fel. Klockan var ju närmre middagstid och då "sover" snokarna. De är mer aktiva på morgon och kväll. Inte ett prassel hördes, vilket ju är ett signum för aktivitet intill dessa dammar vid gamla soptippen.
Vände på klacken och spankulerade tillbaka med spaning utmed stigkanten. Plötsligt ser jag ett föremål på marken, som inte fanns där för en halvtimme sedan. Det var en råtta/sork/mus, jag vet inte riktigt vad det var (kanske du ser vad det är på bilden).

Det döda djuret!

Mitt på stigen låg den. Hm, det verkade mystiskt på min ära, så jag stannade till några meter från detta djur för kanske händer mer. I min ögonvrå ser jag något röra sig och stanna för att kika på mig. Såg inte direkt vad det var, men antog att det var en vessla.
Den kilade iväg i gräset snabbt som ögat, så inga bilder kunde tas just där. Den sprang över stigen på andra sidan och dök upp intill det döda djuret.

Vesslan sniffar på djuret

Nu fick han/hon syn på mig!

Strunt samma, mat är viktigare än att skydda sig.

Tar ett bra tag i ryggen.

Greppet är OK!

Sen bär det iväg.

Lyfter nästan sin egen vikt på denna bild.
Detta var ett skådespel jag aldrig sett tidigare. En definitivt häftig upplevelse. Hoppas få uppleva det igen inom en snar framtid. För bara några veckor sedan såg jag en räv på åkrarna 500 meter från min bostad, och även det första gången någonsin jag fångat räven på bild, men det är en annan femma.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...