söndag 6 augusti 2017

Västra hamnen i HDR!

If you are visiter from other country, please use the Google translater on the right side.

Medan många Malmö-bor besökte stadens centrala delar idag, p.g.a. pridefestivalen, så tog jag mig istället till Västra hamnen där jag ofta åker till. För det mesta hamnar jag på den s.k. BO01-sidan av denna konstgjorda halvö. Från början var här enbart Kockums varv med olika basänger och stapelbäddar där fartygen monterades på för att sedan sakta glida ner i vattnet för färdigställande. Även SAAB hade en bilfabrik på området. Den var igång knappt 2 år (1989-1991) innan nedläggning.
Från den industriella tiden tills idag alltså på kanske lite mer än 25 år är snart västra hamnen färdigbyggd. Idag jobbar det fler personer här än när Kockums byggde båtar och fartyg. Runt 10000 personer är det, och lika många bor i området.

Men idag som sagt gick jag en av de rundor jag brukar, och dessutom bestämde mig för att fotografera i HDR (High Dynamic Range) vilket i praktiken innebär att ta ett antal bilder, i mitt fall tre, där motivet är exakt det samma. ISO inställt på 200, en bild underexponerad 1 steg, en överexponerad och en normal. Vitsen med det är att sammanfoga bilderna till en slutgiltig bild där man tar ut det bästa ur var bild. T.ex. Den underexponerade tas detaljer till vara i t.ex. moln medan den överex. är det mer skuggpartier som tas till vara. På så vis får man fram en bild där du har teckning i hela bilden, förhoppningsvis.

Jag lägger in de tre bilderna här och direkt efter kommer det färdiga exemplaret.

Överexponerad!

Underexponerad

Normalexponerad

HDR-bilden
Det går att bearbeta bilderna till max, och få dem helt oigenkännliga, vilket inte är något skönt för (mitt) ögat.

Nedanför kommer en kavalkad med bilder från dagens lilla övning.














Hoppas du gillar vad du ser av Västra hamnen, och kanske lockas att besöka den själv. Många turister besöker Turning Torso, och de kommer från många delar av världen, tro mig. Jag har mött olika nationaliteter som velat ha en bild på sig och tornet.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...