torsdag 26 oktober 2017

Skäralid - Söderåsens stolthet!

I en av Skånes "bergskedjor" finns en ravin insprängd genom backarna. Här finns det som kallas Söderåsens nationalpark.
Ett flertal Malmöbor jag pratat med om denna plats tittar på en med stora ögon, mest för de inte har en aning om denna undersköna plats bara några mil från Malmö. När jag gick i grundskolan lärde vi oss om väldigt mycket (i alla fall undervisades) om Skåne vad gäller geografi.
För att göra det enkelt för dig som kanske inte hittat hit än, så ger jag dig en vägbeskrivning till SÖDERÅSENS NATIONALPARK
Klicka på länken innan så ser du vägbeskrivningen från Nobeltorget i Malmö ända till Naturum på foten av Nationalparken.

Lite bilder därifrån kommer nedanför.













Det finns olika leder att ta både nere i ravinen, men också uppe på kanten till den. En slinga går genom ravinen och viker efter ett par km snett upp till höger uppför en ganska brant och nästan spikrak grusväg ända till den bedårande utsikten vid Kopparhatten. Idag nöjde vi oss med en tur i dalgången.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...