lördag 2 december 2017

Orchid!

För lite mer än 30 år sedan blev jag väldigt intresserad av släktet orkidé. Jag saffade så många plantor jag bara kunde komma åt. På den tiden bodde jag i Helsingborg, och bland annat ute på Ljusekulla i östra utkanten fann jag utblommade plantor, som naturligtvis blev lite billigare.
Det hela började med att jag besökte en kombinerad akvarieutställning/orkidéutställning på Baltiska hallen i Malmö. Köpte t.o.m. min första växt där som heter Oncidium ornithorhynchum. En svag doft av vanilj spred sig omkring alla dessa blommor som fanns på var blomstängel. Året var 1986. Som mest hade jag över 60 arter samtidigt.
Gick med i en speciell orkidéförening som hade sina lokaler på S:t Gertrud i Malmö, sedemera flyttade de till UBA växthusfabrik på Nobelvägen och sista tiden jag var med i föreningen ut till en lokal på gamla LV4 i Husie. Perfekt för mig som bor ett par stenkast därifrån.
Numera finns föreningen i Lomma

På bilden syns en av alla de jag har haft. Cattleya eller Leilya är det, eller möjligen en hybrid dem emellan.

Funderar på att återuppta intresset igen, men vi får se . . .

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...