söndag 21 januari 2018

MEIKE 1.4 och Steglitz

När jag märkte att mitt 70-200 mm:s objektiv inte är tillräckligt stor i bortre gränsen , omräknat i min kamera till cirka 320 mm televerkan, så inser jag att något måste göras. Kom av en händelse på att hemma i skåpet med alla fotoprylar fanns ju en telekonverter som skulle omvandla telet till ännu längre brännvidd. 320 x 1,4 blir ju 448 mm. Tog med det ut i Husie mosse för att testa. Autofokusen kippade efter andan och hittade inte rätt, så manuell fokus gällde. Några fåglar flög upp i det dunkla morgonljuset men en bild blev det av dom, eller den ska jag säga. Konvertern är väl hyfsat bra, men utan autofokus blir jag lätt ställd. Synen är ju inte den bästa längre så det lilla pipljudet indikerar att skärpan finns där. Den måste jag lita på.


Bilden blev bra, och ren från en massa grenar (med min hjälp i datorn).
Nu är det så att ett nytt objektiv 100-400 mm står på önskelistan, kanske en telekonverter istället. Vi får se. Fick ju lite blodad tand efter bilderna på Kungsfiskaren.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...