Efter Domkyrkans intagande var vi sugna på ett besök nere vid Roskildefjorden. Den andra attraktionen i staden finns ju där nere, nämligen Vikingaskeppsmuséet. Det som förvånade mig mest ner dit var den ganska stora höjdskillnaden från kyrkan till vattennivån. 30 meter för att vara ganska exakt. Enligt en skylt i parken vi passerade på väg ner så är det 8 % lutning, och det kändes lite grand på vägen tillbaka.
Något jag fastnade för var också kontrasten mellan skeppen och byggnaden de befinner sig i. Dessa bräckliga farkoster mot den råa betongen, det var på något sätt häftigt.
Vikingeskibsmuséet består egentligen av två delar, dels själva byggnaden och dels på andra sidan bron där det fanns både kafé och annan verksamhet. Vi befann oss där en fredag, och just denna dag var det Bededagen i Danmark. Förväxla nu inte orden, utan det kan översättas till Böndagen på svenska, och har alltså inget med betor eller annat att göra. 130 danska riksdaler kostade inträdet, en kanske lite väl hög entréavgift i mina ögon.
Bededagen gjorde sig påmind vid en utescen där en gospelkör framförde sitt budskap till alla i dess närhet.
Efteråt gick vi längs gasverket, en kulturinrättning av något slag och vidare genom samma park som vi gick i tidigare. Staden med 48000 invånare sov verkligen denna Bededag, för inte var det mycket folk i rörelse precis.
För min del blev det många mils resande denna dag. Först buss och tåg till Helsingborg, och mötte upp Lalle där, sen färja till Helsingör för vidare åkning med tåg till Köpenhamns huvudbangård. Byte till Intecity-tåg mot Esbjerg och hoppade av i Roskilde cirka 30 km från Köpenhamn.
Hemvägen blev lite annorlunda. Roskilde med buss till Hilleröd, byte till tåg som jag trodde skulle gå via Fredensborg o till Helsingör, men nä, det gick över Gilleleje på norra Själland och sen ner mot Helsingör. Det lustiga med detta lilla lokaltåg var att den påminde om en vanlig spårvagn, och att på vissa hållpaltser var du tvungen att trycka på stopp för att de skulle stanna och släppa av dig.
Två saker jag konstaterade med resan från Helsingör till Roskilde var att spåren i Danmark är betydligt jämnare än i Sverige, och att tågen är av betydligt sämre standard är i Sverige. Bland annat fick man lyfta in barnvagnar i tåget då det var flera trappsteg högt insteg, o det hade aldrig tillåtits i Sverige inte.
/ Lars
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Cruising!
En gång om året så kommer ett antal bilar av äldre modell till Ystad. En del nyare vill också vara med i leken. I år inträffade denna samli...

-
En gång i tiden gick jag på en målarkurs nere i Helsingborg. Detta var i slutet av 1980-talet och bland annat ser du resultatet här. Origina...
-
Ekgatan 46 i Malmö närmare bestämt. Fick nys om det på Facebook för en tid sedan då en bild visades av stället. Det som kanske utmärker plat...
-
En gång om året så kommer ett antal bilar av äldre modell till Ystad. En del nyare vill också vara med i leken. I år inträffade denna samli...
-
Efter fyra nätter på jobbet så steg jag upp tidigare än vad jag kanske normalt gjort. Pudrade näsan och for iväg till Helsingborg och träffa...
-
(Klicka på bilderna för att se dem större) Innan jag begav mig upp till Sofiero slott norr om Helsingborg så tog jag några bilder nere ...
-
Om du eller jag tittar ordentligt på en kåk, vilken som helst, så finns det vissa saker som är viktigare än andra på kåken. Eller hur? Det ...
-
Ganska centralt i Skåne finner du denna oas. På 70-talet, långt innan det var nationalpark, åkte jag ut dit en söndag på våren. Jag var alld...
-
En speciell plats i Malmö är ju Västra hamnen som byggts upp på den yta där Kockums verkstäder och SAAB-fabriken stod. I den västligaste del...
-
När fantasin tryter måste man skapa nya . . . Ska nämligen påbörja ett mindre projekt med Physalis inblandat. / Lars
-
Nog kan skräp bli till skön konst med tiden, eller har jag fel? Bilderna du ser här är tagna i Ryd nära gränsen till Skåne bara en liten bit...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar