Efter Domkyrkans intagande var vi sugna på ett besök nere vid Roskildefjorden. Den andra attraktionen i staden finns ju där nere, nämligen Vikingaskeppsmuséet. Det som förvånade mig mest ner dit var den ganska stora höjdskillnaden från kyrkan till vattennivån. 30 meter för att vara ganska exakt. Enligt en skylt i parken vi passerade på väg ner så är det 8 % lutning, och det kändes lite grand på vägen tillbaka.
Något jag fastnade för var också kontrasten mellan skeppen och byggnaden de befinner sig i. Dessa bräckliga farkoster mot den råa betongen, det var på något sätt häftigt.
Vikingeskibsmuséet består egentligen av två delar, dels själva byggnaden och dels på andra sidan bron där det fanns både kafé och annan verksamhet. Vi befann oss där en fredag, och just denna dag var det Bededagen i Danmark. Förväxla nu inte orden, utan det kan översättas till Böndagen på svenska, och har alltså inget med betor eller annat att göra. 130 danska riksdaler kostade inträdet, en kanske lite väl hög entréavgift i mina ögon.
Bededagen gjorde sig påmind vid en utescen där en gospelkör framförde sitt budskap till alla i dess närhet.
Efteråt gick vi längs gasverket, en kulturinrättning av något slag och vidare genom samma park som vi gick i tidigare. Staden med 48000 invånare sov verkligen denna Bededag, för inte var det mycket folk i rörelse precis.
För min del blev det många mils resande denna dag. Först buss och tåg till Helsingborg, och mötte upp Lalle där, sen färja till Helsingör för vidare åkning med tåg till Köpenhamns huvudbangård. Byte till Intecity-tåg mot Esbjerg och hoppade av i Roskilde cirka 30 km från Köpenhamn.
Hemvägen blev lite annorlunda. Roskilde med buss till Hilleröd, byte till tåg som jag trodde skulle gå via Fredensborg o till Helsingör, men nä, det gick över Gilleleje på norra Själland och sen ner mot Helsingör. Det lustiga med detta lilla lokaltåg var att den påminde om en vanlig spårvagn, och att på vissa hållpaltser var du tvungen att trycka på stopp för att de skulle stanna och släppa av dig.
Två saker jag konstaterade med resan från Helsingör till Roskilde var att spåren i Danmark är betydligt jämnare än i Sverige, och att tågen är av betydligt sämre standard är i Sverige. Bland annat fick man lyfta in barnvagnar i tåget då det var flera trappsteg högt insteg, o det hade aldrig tillåtits i Sverige inte.
/ Lars
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Cruising!
En gång om året så kommer ett antal bilar av äldre modell till Ystad. En del nyare vill också vara med i leken. I år inträffade denna samli...

-
Nu får vi ta oss tillbaka cirka elva år i tiden, och tar oss bakom ICA Maxi på Toftanäs i östra utkanten av Malmö. Där låg en övergiven vil...
-
Husie mosse har jag lagt in bilder ifrån tidigare. Det är alltid lika rogivande och stillheten är perfekt efter en kanske lite stressig dag....
-
Detta med veckans fönster är en ny företeelse för min del. Passar ju utmärkt att ämnet var valfritt denna gång. Bilden från "mitt...
-
Förutom avbildningar på människor så är nog naturfotografering det som vi människor använder våra kameror allra mest till. I alla fall så va...
-
Nu har det gått 60 år sedan de första Eslövsborna besökte detta fina hus, MEDBORGARHUSET ritat av Hans Asplund! Den 28 september 1957 öppna...
-
Vissa motiv gör sig lite bättre i enbart svart OCH vitt. Här några försök att hitta den balansen, svart OCH vitt! Det blir dekorativ på det...
-
För snart en vecka sedan vann jag en auktion på Tradera. Det var ett objektiv till min Sony A7 som gick lös på 1990 kronor. Nypris är cirka ...
-
Precis utanför området jag bor på börjar Husie mosse. Här var till för cirka 30 år sedan ett övningsområde för LV4 som låg bara 500 meter f...
-
Stötte på några trutar igår, och de hade minsann utsikt. Ok, några måsar fanns också med i gruppen. Här kunde de hålla koll på lä...
-
Våren är på väg att lämna oss, och sommaren ska ta över. Det är ungefär då som allting börjar igen. De kommer ut ur sina iden och ska möta ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar