torsdag 2 november 2017

Alla har vi favoritplatser!

Vissa platser är mer förknippade med välbefinnande än andra ställen. Alla har vi våra favoritplatser som man gärna besöker då och då. Jag har väl två, kanske tre platser som betyder mer än andra.
I dagens inlägg blir det platsen som var givet mål för mina promenader då jag bodde i Helsingborg på 80-talet. Den sista lägenheten jag bodde i var placerad på Ringstorp i norra delen av staden. 700 meter fågelvägen från adressen på Kurirgatan låg den, oasen i min tillvaro då. Pålsjö skog kallas den och är ett alldeles nyligen uppgraderat till NATURRESERVAT.

På den tiden hade jag dessutom förmånen att arbeta på en särskola inbäddad i skogen, ett alldeles förträffligt ställe.

Ett par gånger om året besöker jag skogen och inandas atmosfären där. Igår var ett av besöken med lite bilder med i bagaget då höstfärgerna påbörjat sin vandring mot förmultnande.













Vad som gjorde bäcken mer vit än blå vet jag inte. Bäcken kommer någonstans från området mellan Romare stiftelse och Pålsjö sjukhem.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...