tisdag 20 augusti 2013

Snart ett minne blott!

Igår bestämde jag mig för en liten fototripp mot Limhamn och Ön. Tog buss 32 från stationen som kör längs med Ribersborgs-stranden ut mot Ön som är ändhållplats. Hoppade dock av några hållplatser tidigare, närmare bestämt i höjd med Geijersgatan.
Ville därifrån kika på hur rivningen av Cementas anläggning ser ut, och hur långt de kommit.
I stället för att skriva en massa om det så ser du på bilderna hur det ser ut.













En imponerande anläggning är på väg att skövlas för nya bostäder nära havet. På granntomterna står redan färdiga kåkar som människor redan flyttat in i.

Några bilder från granntomterna innan de rev hela rasket ser du nedanför här.








De sista sju bilderna är från området innanför Vaktgatan, Magasinsgatan och Packhusgatan. Allt är borta idag och som jag skrev ovan att det ersätts med nya fina bostadshus. Där strandade båten låg är just där som byggnationen började.

/ Lars

4 kommentarer:

Tammy sa...

Oj, jag visste inte att de börjat riva detta..?! Är en jäkla tur att man kan se vad som händer via din blogg!


På ett sätt känns det lite vemodigt med allt det som byggs på Ön! Jag var en av de första som flyttade in där, jag hade ju vuxit upp några gator bort och när man började bygga på Ön så kände jag - där vill jag bo!

men, något hände? dom slutade aldrig bygga!!!

Och allt de som de lovat i början, parker, bäckar, dammar m.m. - allt uteblev och det byttes ägare konstant. Till slut lessna jag och flyttade och det är med stor sorg i hjärtat jag ser hur sönderbyggd Ön är idag!

Ett stort svart höghus mitt i allt, frukansvärt fult, sorry! Dom sa att man skulle hålla samma stuk som i Dragör, jomen tjena!!

Jag var och är nånstans i hjärtat väldigt fast vid Ön som en plats jag växte upp på, men jag kan tyvärr bara känna sorg när jag ser att knappt finns det inte en enda äng kvar där.

Nåja, dina bilder var iaf kanon att få se!

Med vänlig hälsning Tammy

Anonym sa...

Oj, jag trodde att man skulle bevara en del av de gamla industribyggnaderna, men tydligen inte...
Hursomhelst, är det en bra dokumentation du har gjort!

larsfotografier sa...

Tack Tammy!
Så är det, alltid lovas guld och gröna skogar, sedan blir det kanske silver och lite kalhygge till slut. Hela tiden ska det ändras p.g.a. att det och det blir bättre, billigare, men framför allt mest avkastning till byggherren.
Platsen är fin, bara de kan fixa till grönskan i norra delen av Ön så det blir en trevlig inbjudande park i norra delen.
Ha en fortsatt fin helg!

larsfotografier sa...

Tror inte de är helt överens ännu om vad som ska sparas. Hoppas att något blir kvar till eftervärlden.

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...