torsdag 1 augusti 2013

Dramatik i triss

Hm, vad menas? Dramatik i triss måste väl innebära att det är tre x dramatik, eller? 
Nä, tanken bakom rubriken är att jag helt enkelt använt mig av tre bilder som sammanslagits till en bild, en s. k. HDR-effekt. High Dynamic Range. Tekniken är att ta ut så mycket som möjligt från var och en bild, t. ex. få fram detaljer i skuggpartier liksom i de allra ljusaste delarna. Det är oerhört lätt att få överdrift i bilderna så de ser verkligt konstiga ut. Så det ska använda sparsamt, i alla fall enligt min syn på det.







Samtliga är tagna vid och omkring västra hamnen i Malmö under gårdagen. Visst blir det som om där var en extra dimension i bilden tack vare de tre bildernas utnyttjande. Dramatiken är större här än i en enskild bild.

En annan sak som inträffade när jag tog bilder på dessa offentliga platser var att en kvinna som jag mött en stund tidigare helt plötsligt kom fram till mig och bad mig att inte ta bilder på henne. Hon trodde jag tog på henne när det i själva verket var just molnen jag var ute efter. Hon upplevde det som om jag siktade in mig på henne, vilket naturligtvis enbart var en slump i sammanhanget. Självklart gjorde jag som hon bad mig om, för jag vet ju inte varför hon inte ville vara med på bild. Kanske var hon efterlyst, en kändis, skyddad identitet, vad vet jag, men respekterade hennes önskemål.

Ut och testa HDR vet jag, du blir förvånad över vilka resultat man kan få.
Till slut ett exempel på hur jag INTE vill ha den, men gjorde det för att visa hur olika bilder kan te sig  (någon/några av re kanske hellre vill ha HDR som jag visar i den sista).



/ Lars


2 kommentarer:

AnGrY mAd MoM sa...

Riktigt underbara bilder tar du, STORGILLA :)
Gör Skåne vackrare :)

larsfotografier sa...

Tack så väldigt mycket! Kul att bilderna föl i god jord.

/ Lars

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...