fredag 7 februari 2014

Runt "Varnhim"

Malmö är ganska segregerad som stad, och då menar jag vad som är fint att bo på, och vad som är mindre attraktivt. Frågar du Malmöbon får du säkert lite olika svar på var de skulle vilja bo, och inte.
Ända sedan jag flyttade till Malmö för cirka 25 år sedan så har vissa platser varit lite finare ställen, som runt Kronprinsen, Ribersborg, Fridhem/Erikslust och Limhamn.
De som var mindre fina att bo på var sådana ställen som Seved, Rosengård, Segevång och Värnhem. Så blev man sagd att de lite bättre samt sämre ställena låg.
Nu så bosatte jag mig första gången i Malmö nära Värnhem, närmare bestämt på Katrinelund. Det ligger alldeles intill det (då) stora sjukhuset Värnhems sjukhus. Det var mer en långvård än ett rent sjukhus. Numera nerlagt och inrymmer skolor och studentboende. Dessa faktorer har gjort området mer attraktivt inbillar jag mig.

Men nu till ett närmre område intill Värnhemstorget, det fina och relativt nya köpcentrumet Entré. Redan från början blev det en flopp av det, och nu bygger ägarna om stället efter att en mängd affärer valt att lämna platsen för mer attraktiva områden i stan.
När det är klar för så där 300 miljoner kronor, så ska det heta Malmö Plaza.

Utvändigt inte speciellt inbjudande, men du får själv avgöra på bilderna nedan.






Under många år var dessa kvarter ett enda stort bombhål och det första besökaren i Malmö mötte norrifrån. Bilderna jag lagt ut är från Värnhemshållet, d.v.s. från andra sidan den stora infarten från Lund.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...