måndag 14 april 2014

En resa till Österlen del 1

Gångna helgen visade sig vädret på ett alldeles generöst sätt. Solen sken och i princip var det vindstilla. Matts och jag hade pratat om att besöka Körsbärsdalen söder om Veberöd, men insåg att det nog inte var riktigt tid för det. Körsbären i stan hade bara knoppar ännu så länge.
Fick ett sms från Matts om att han och hans Camilla skulle till Stenshuvud. Han undrade helt enkelt om jag var pigg på att hänga med. Självklart så gjorde jag det. Hade en svag aning om att där har jag nog inte varit någon gång.

10.20 for vi iväg med GPS-ens vägledning mot Staffanstorp, Dalby, Veberöd, Sjöbo och Tomelilla. Den var inställd på Sträntemölla som skulle bli första stoppet. Ett vackert beläget vattenfall mellan Östra Vemmerlöv och Rörum på sköna Österlen.

Dagens bilder är från just denna plats som det byggts en kvarn intill vattenfallet. På ena sidan skog och ovanför ett avbetat fält, allt samlat i naturreservatet Sträntemölla.

Den skyddade miljön är en sagolik plats för växterna, och djuren

En smal fåra som mynnar ut i ett, i skånska mått mätt, mäktigt vattenfall

Vattenfallet från nedre delen

Här med lite längre slutartid

Ljudet av vattnets forsande fick en nästan att bli trött.

Matts poserar under fallet.

En miljöbild som visar terrängen 
Besöket här varade i cirka en timme med ett antal bilder i bagaget. I bilen igen, och nu gick färden till Stenshuvud som blir nästa del av denna serie Österlensbilder.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...