måndag 22 februari 2016

På Malmö museum!

Vad göra en mulen och framför allt regntung dag? I handen fanns en nyinköpt Sony A7 fullformatskamera som självklart pockade på uppmärksamhet. 
Tanken fanns att här är ju möjlighet att bränna av bilder i höga ISO för att se vad den går för. På tekniska museet som jag började på hissade jag upp den till 6400 ISO för att sen på Malmöhus slott gå hela vägen upp till 25600 ISO. Har aldrig testat så högt innan. Men du ska få se att den klarar ganska mycket (och en hel del redigerande) och blir helt acceptabel i det format jag ville ha den i (1000 x 667 pixlar).




En tillfällig utställning är den som handlar om succéartade TV-serien Bron. De har ställt in Saga´s Porsche, den guldfärgade, och även hennes dress i en monter. Här kan man också läsa om serien och den visas också på en skärm med engelsk text. Utställningen varar till september i år.





Den del som intresserar de flesta är ubåt U3 som står på gården, och som man faktiskt kan gå in i. Det vill säga de som är unga och viga.
Andra intressanta delar kan du se på bilderna ovan.

Eftersom priset på 40 kronor i inträde även gäller Malmöhus slott så gick jag dit. 













Slottet består av flera delar av olika typer av utställningar. Går du igenom den lilla butiken kommer du bland annat till akvariet som är väldigt välbesökt. Här inne hade jag hissat upp ISO:t till 10000 och ända upp till 25600 (bilden på ormen i trädet.)
Men tar man istället den mäktiga trappan upp så kommer man till konstmuseet, hörsal med en riktigt gammal orgel, en temporär utställning om "Swedish dad´s" .
Ännu längre in finns både kanontorn, mäktiga salar som idag visar gamla häftiga mattor. Nedre delen är det gamla fängelsehålor som inte jag skulle vilja suttit i. Och mycket, mycket mer . . .
. . . väl värt ett besök!!!

/ Lars

4 kommentarer:

Extraallt sa...

Inte för att jag begriper mig på ISO-siffror, men bilderna är otroligt tilltalande! Lars, finns det några fler ställen i Skåne du inte upptäckt på dina kameravandringar? ;-)

Extraallt sa...

Inte för att jag begriper mig på ISO-siffror, men bilderna är otroligt tilltalande! Lars, finns det några fler ställen i Skåne du inte upptäckt på dina kameravandringar? ;-)

larsfotografier sa...

Tack du extraallt! Men nog finns det platser jag ännu inte trampat på.
Extraallt, vem döljer sig bakom denna signatur tro?

M.v.h. Lars

larsfotografier sa...

Kan väl säga att med högt ISO blir dels bilderna mer och mer brusiga, samtidigt som tiderna blir kortare och därför lättare att få skarpa bilder. På museum får man ju inte använda blixt, och då kommer denna metod med högre ISO till sin rätt.

/ Lars

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...