torsdag 28 september 2017

Ett hus i medborgarens tjänst!

Nu har det gått 60 år sedan de första Eslövsborna besökte detta fina hus, MEDBORGARHUSET ritat av Hans Asplund! Den 28 september 1957 öppnades det för allmänheten. Här har jag varit och sett några revyer av och med Nils Ahlrot, du vet han med hunden Kalle i N. P. Möller - fastighetsskötare. Andra evenemang som jag bevistat är revyer med EMUS, Eslövs Musikaliska UngdomsSällskap.
Huset var ganska så nytt när jag flyttade till Eslöv med familjen i början av 1960-talet, och på den tiden hade Joel Sallius m.fl. inrättat Eslövs museum en våning ner som vår klass besökte då och då. Ann-Marie Lindsjö var en duktig lärare jag hade som guidade oss i Eslövs bygdehistoria både i klassrummet på västra skolan och här i museets lokaler.
Lite senare i livet fick jag också möjlighet att lyssna på den begåvade Eslövsgruppen ROCKAMÖLLAN med Ronny Carlsson i spetsen. De hade ofta spelningar tillsammans med Peps Persson vilket var en fröjd att lyssna på bara det.
Som du förstår har Medborgarhuset betytt mycket för mig, och ganska säkert för alla Eslövsbor under dessa tider. På senare år har det blivit mer sporadiska besök, och då främst på Eslövs fotoklubbs fotofestival, som för övrigt går av stapeln 21 oktober med föreläsningar mm.

Nog om det, nu några bilder från Medborgarhuset, alla utvändiga!






Besök det gärna och upplev hur det ser ut invändigt. En fröjd för ögat. Medborgarhuset i Eslöv belönades 2007 med tredjepris – diplom, av EU:s kulturarvsorganisation EUROPA NOSTRA http://www.europanostra.org/.
Det är också byggnadsminnesförklarat av Länstyrelsen i Region Skåne.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...