lördag 20 januari 2018

Turen var med mig!

Trägen vinner brukar det sägas. Nog var det så, då jag bestämde mig för en tripp till Kristianstad och Naturum. Förhoppningen var att se Kungsfiskaren.
Väl på plats fanns två andra fotografer som iakttog platsen med vakande ögon. Bara några minuter innan jag kom hade den varit framme på en sarg i den "inre bassängen". Bara att vänta, och rätt som det var kom den igen, inte bara en gång utan säkert fem sex gånger under den korta stund jag var där.
Innan jag gick iväg hoppades jag på nästa lilla sensation i form av en utter som också visat sig tidigare på dagen, simmandes på rygg med en firre i munnen, och liggande på rygg precis där alla människor passerar.





Visst är det en oerhört vacker fågel. En enda gång tidigare har jag sett den, i Stockamöllan för cirka 40 år sedan.
Nästa gång jag kommer till Kristianstad har jag troligen en vidare "glugg" på kamerahuset, och med en utter i sikte, eller hur?

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...