måndag 20 maj 2019

Lite svartvitt från Fredriksdal!

I Helsingborg, ganska så centralt, där finner man Fredriksdalsparken. Detta är en anläggning som staden ärvde av sista ladyn av Fredriksdal. Området har en ganska stor yta med både äldre bebyggelse hämtade från kvarteren inne i staden som skulle rivas och förändras. Husen, hela kvarter flyttades ut hit.
Men platsen är också känd för sin botaniska del med alla förekommande skånska arter på plats.
För de allra flesta är det nog Nils Poppe, och numera Eva Rydbergs teateruppsättningar som lockar de allra flesta till ett besök här.










Lite smakprov på både smått och stort.

/ Lars

2 kommentarer:

Nöjesvirveln sa...

Vilka vackra foton! Fredriksdal är en ljuvlig park med sina höga häckar av Lind och avenbok. Jag såg Nils Poppe där många gånger.

larsfotografier sa...

Jag tackar allra ödmjukast! Poppe har jag också sett några gånger, liksom Evas shower där. Tur man har kulturkortet och kan utan problem ta sig in när det passar

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...