onsdag 3 juni 2020

Ibland är det inte lätt!

Detta vykort förbryllar mig lite grand. Jag är väl ganska säker på att det är från toppen av kyrktornet i Eslöv. Utställningen varade tydligen bara två dagar 1910, den 9-10 juli. Förlaget är Chr. E. Blomstedt, Eslöv. Det måste jobbats på bra i tryckeriet under natten mellan 9:e och 10:e. Det är stämplat den 10:e juli 1910, och med ett Oscar II frimärke. 5 öre kostade det då.
Nu så får jag inte ihop det var utställningen var någonstans. Det enda stället jag kan komma på är där skolorna är, Västra skolan och Ekenäs-skolan. Men de verkar inte vara byggda då. Någon som vet när de byggdes?
Det stora vita huset i högersidan kan möjligen vara dagens pastorsexpedition. Stråket med träd i fonden kan vara Månen, eller Vanningen som den också kallas. Ja det är inte helt enkelt att luska ut.


Oavsett så är det ett vackert kort över ett svunnet Eslöv.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...