fredag 21 augusti 2020

Att försöka rädda gamla plåtar!

 För några år sedan så fick jag ett antal glasplåtar och större negativ. De hade hittats i en övergiven kåk någonstans i Malmö. Det hade kunnat bli betydligt fler om inte många fördärvats i en översvämmad källare. Här kommer några bilder, några bättre, andra lite sämre, men kanske ändå värt att visa.


Efter lite letande fann jag att detta fotografi är taget i Helsingborg.


Detta bastanta rivna tegelmonumet förbryllar mig. Kan det vara taget ute i Kvarnby/Södra Sallerup/Tullstorp där kritgruvor fanns förr?


I Oxie-trakten? Flertalet av de "räddade" bilderna kommer därifrån.


Troligen vid ett av kritbruken i östra Malmö.


Ute på söndagspromenad?


Oxie station, som tydligen finns än idag, men som privatbostad.


Det kan vara Oxie kyrka man skymtar strax till höger om mitten av bilden?

Även om kvaliteten inte är den bästa, så är det ett värdefullt tidsdokument.


/ Lars 


Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...