torsdag 23 september 2021

Hyllie - nya centrumet i södra Malmö.

 På relativt kort tid så har en mängd byggnader skjutit upp från ytan i Hyllie. För snart 11 år sedan invigdes Citytunneln från just Hyllie och under Malmö med station vid Triangeln och slutligen på Malmö central. Bygget gick snabbare än vad de beräknat då berggrunden under Malmö var solid och lättborrad.

Nu till Hyllie. Bland det första som poppade upp var Malmö Arena där Malmö Redhawks spelar sina hemmamatcher i ishockey, och intill kom ganska snart Gert Wingårdhs Emporia, ett köpcentrum i 3 våningar. Till vänster om vattentornet i tredje bilden ser du både arenann och köpcentrumet.

Idag är här många hus av olika karaktär. Förutom det jag skrivit så hittar du skola i södra delen, medan norra ståtar med mässhall och ännu längre norrur en simhall. Tycker du om att se nya hus så är här all möjlighete till det. Enklast att sig dit är med tåg och flera olika bussar.










Närmsta stadsdelar är Holma, Kroksbäck och Lindeborg.

Första ggn jag var här ute måste varit 1989 på hösten. Orkideföreningen jag var med i hade en s. k. landskamp i orkidéodling uppe i vattentornets restaurang. Då låg tornet helt för sig själv ute på en åker.


/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...