tisdag 14 september 2021

På Östra sjukhusets gömmor

 Inne vid ett av de gamla vårdhusen på Östra sjukhuset i Malmö finns dessa sittlängor under tak. Jag kan bara fantisera om hur var och en satt för sig och var kanske i sin egen lilla värld. Nu vet jag inte hur sjukdomarna som drabbade dessa människor påverkade deras vardag. 

Platsen är omgiven av många träd och avskiljt från stadens brus. Ingen trafik hördes när jag var där, förutom en bulldozer som fixade till parken intill.

Kaninerna hade gjort sitt för att få anläggningen på fall, men ännu står de där. Min gissning är att de inte får plockas bort, utan ska minna om den tid som varit här en gång.

Innan Bulltofta flygplats lades ner 1972 bör ljudet varit påtagligt från de stora maskinernas star och landningar. Jag minns i alla fall när jetplanen gjort sin entré, och då framför allt den franska Caravelle, som verkligen hördes vid staren.







/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...