måndag 11 oktober 2021

Runt i centrala Helsingborg

 Under cirka 9 år på 1980-talet bodde jag i Helsingborg. Jag trivdes väldigt bra under nästan alla dessa år, vilket präglar mig i min iver att besöka staden då och då. Mycket har ju förändrats sedan septemberdagen jag flyttade därifrån år 1989. Knutpunkten, eller som det numera heter, Helsingsborgs C har ju kommit till senare, likaså Prisma som är ganska så ny, Dunkerska kulturhuset och kongresshuset som stoltserar där Helsingborgs färjestation låg. Den är ju numera flyttad ett antal meter ut mot den inre hamnbassängen. 

Något som kommit till i Helsingborg under senare år är alla monumentalmålningar på olika väggar i stadsbilden. De är oftast väldigt fina där jag sätter den med katten ovanpå en bokhylla som allra finast. Den kan du finna på gaveln till Furutorpsgatan 26. 

Hela Norra hamnen är ju byggd efter jag lämnade stan, och kallaldes då H99. Nästa år kommer H22 att gå av stapeln på Oceanpiren, tror jag
















Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...