måndag 10 oktober 2022

En välmärkt individ!

 Det händer ofta att jag är ute för att försöka fånga något intressant i fågelväg, utan att lyckas. Andra gånger har jag inga förväntningar alls, och då händer det.

Nu var det så igår att jag överraskades väldigt mycket. På vinst och förlust cyklade jag ut till Björkelundadammen norr om Oxie. Väl där ser jag en fågel av modell rovfågel i ett dött träd kanske 75 meter från mig. Direkt slår det mig att detta måste vara en fiskgjuse. Mycket riktigt, och en sån har jag ev. sett en gång på 60-talet i norra Småland. På de sista bilderna kan du se den.

Nåväl, på väg därifrån får jag syn på en stork ute på en åker, och jag stiger av cykeln och försöker smyga mig på den. Självklart lyfter den. Idag gjorde jag en ny runda till dammen där vid Oxie och fick se fiskgjusen på håll, och som igår cyklade jag med förhoppning att se storken igen. Jajamensan, den stod på samma åker men kanske hundra meter in från landsvägen. Resultatet ser du här under.











Inte nog med dessa möten av lite udda fåglar, så flög två ägretthägrar förbi mig vid Björkelundadammen idag.


/ Lars




Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...