söndag 6 november 2011

Efter den förmodade smedjan vid Viderup så for jag vidare mot Eslöv via Ellinge slott. På ett väldigt litet avstånd kan man finna fyra stora gods/slott. Längs Kävlingeån ligger Viderup och Örtofta, en bit norröver finns Ellinge och strax söder om ån Svenstorps slott. Far man vidare Österut finner du Hjularöds slott, mer känt som Greveholm i adventskalendern en gång i tiden.
Om vi nu talar TV så är även Örtofta slott använt i en serie. Minns inte vad den hette, men gick i många avsnitt i TV4:s barndom om jag minns rätt.
Här kommer det inga bilder på slott precis, utan lite "kraftigare" grejer utmed vägen.






Flera vindkraftverk finns i detta område. Eslövs kommun är ju en av det vindkrafts-tätaste områdena i Sverige...

/ Lars 



2 kommentarer:

Ronnie Isacsson sa...

Många fina bilder Lasse !
Sträntemölla kommer jag säkert att besöka !
Kommer att gå in här fler ggr.
Välkommen in på min sida !

larsfotografier sa...

Tack Ronnie för att du hittade till min sida. Tack också för att du kommenterade. När det gäller sträntemölla så är det ett fantastiskt ställe även runtomkring med hagar där får o kossor betar.
Om du ska dit så är det c:a 3 km från kusten i höjd med Vitemölla.
Lycka till. Ska nu in o kika på din blogg ...

/ Lars

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...