lördag 24 november 2012

Rundtur på Fjälkinge backe.

Igår talade Lalle och jag i telefon. Vi fick (han fick) en snilleblixt om att varför inte åka till Fjälkinge backe strax öster om Kristianstad. Sagt och gjort, idag for bussen hemifrån strax innan 0800 till stationen där pågatåget väntade. Väl i Hässleholm mötte Lalle upp mig på tåget för färd mot Kristianstad. Buss därifrån till Fjälkinge.
Backen ligger strax norr om samhället och väldigt lätt att se. Toppen på cirka 100 meter över havet syns bra från långt håll och riktiningen på färden lätt att utse.












Canon 60D, Tamron 17-50 mm samt Canon 100 mm macro

I Malmö var sikten si så där på morgonkvisten, och i Örtofta ordentlig dimma. Ju närmre målet vi kom desto mer uppklarnande blev det. Och som om dagen var vår så kom molnen tillbaka ganska precis när vi väntade på bussen och återfärden mot Malmö (jag) och Helsingborg (Lalle).
Läs mer om Fjälkinge backe på Länstyrelsens sida och delvis på Kristianstads hemsida

/ Lars

1 kommentar:

Unknown sa...

Härliga landskapsbilder du visar här. Gillar alla fina linjer med stigar och murar. Får mig att tänka lite på Blekinge faktikt. Ska lägga denna plats på minnet. Kan vara värt ett besök. Ha en bra vecka. MVH Camilla

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...