lördag 16 november 2013

Rykande färskt hus i Malmö

I många år har det spekulerats om/när byggnaden på Slussplan (där långväga bussar för stannade), eller som det också heter Schougens bro, eller kanske det är Schougensbro.
Nu står det i alla fall en ny skapelse på platsen, ett hus som jag inte sett något liknande av tidigare. Det är byggt med en lägre del österut där lite äldre bebyggelse finns, och en högre mot kanalen där den svänger. Träpanel mot söder och tegel på andra sidan. På något sätt gillar jag huset, kanske beroende på att det är många avrundade svängar och att träpanelen gör huset lite mjukare på något sätt. 
Det fula på utsidan är att det är som en mur de första 5-6 meterna mot öster vilket gör helheten lite sämre.
Gör din egen bedömning genom bilderna här nedan, eller gör en utflykt om du är i närheten av Malmö.









Zoega´s-reklamen finns på roddklubbens klubbhus intill kanalen och järnvägen.

/ Lars

1 kommentar:

Matts sa...

Jag gillar ju träfasader som åldras med värdighet...ska ta mig dit och dokumentera de sköna linjerna.
Lockande bildserie Lasse...man vill se mer.

Vh

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...