fredag 26 juni 2015

På Brottets bana!

Nu går väl skam på torra land, eller? Idag for i alla fall Lalle och jag till Höör för just detta! Förklaring kommer, så lugn bara.
I folkmun kallas den smalspåriga decauvillejärnvägen som utgick från Höörs station och gick söderut till Stanstorps stenbrott. Idag är den nerlagd och bortplockad, men en trevlig stig leder dithän. Ganska så lätt att gå men just i stenbrottet är det litta sunkigt och blött.
Lalle trodde det skulle vara mer ett öppet schakt typ stenbrottet i Bäckhaladalen precis norr om Simrishamn. Själv fantiserade jag att det var en överväxt plats som knappt gick att upptäcka i naturen. Läs mer om det H Ä R!!!

Några bilder följer här nedan.









Miljön var fantastiskt skön får jag nog säga, en miljö som jag säkerligen återkommer till. Hur långt från Höörs station stenbrottet ligger? Gångvägen cirka 4 km.
Vi fortsatte vidare mot Orups sanatorium efteråt.

Allt som allt fungerade denna järnväg under 5 år, från 1905 till 1910.
En sak som kanske inte är helt känd var då Domkyrkan byggdes så hämtades sandsten från just denna plats.

/ Lars

2 kommentarer:

Hans-Ove sa...

Intressant historia som jag aldrig hört talas om.

larsfotografier sa...

Tack du, visst är det fantastiskt med alla dessa bloggar som ibland ger en aha-upplevelser.

/ Lars

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...