lördag 8 september 2018

Ännu en oas!

(Klicka på bilderna för att se dem större)

När jag vaknade ville jag bara ut och få luft och ta lite bilder. Redan vid frukostbordet funderade jag på Eslöv, och så blev det. På (kan man säga så? Det bör väl vara i) tåget funderade jag på en runda mot medborgarhuset, vidare till kyrkan, stenberget och sist men inte minst Trollsjön. Hoppade (snarare gick i lugn takt) ut ur tåget, ner för trappan och till tunneln under alla spåren. 
För att komma till de platser jag nämnde är det enklast att ta till vänster upp mot stationen.
Jag tog till höger istället. På den högra sidan ligger industrier och några bostäder. Förbi min gamla arbetsplats, Tramo, som låg intill där Ö & B idag finns. När jag nu kommit så långt var steget inte långt till Abullahagen och Långakärr, som finns vägg i vägg med Felix, eller vad det numera heter. Passerade livsmedelsindustrin via Kvarngatan och vek av precis efter.
Jag måste erkänna att här har jag nog varit fler gånger efter jag flyttade från Eslöv, än när jag bodde här.













Trots det fina läget är det inte många eslövsbor som besökt platsen. Det som präglar stället är alla stenbumlingar som ligger utspridda, precis som isen för 10000 år sedan la dom. Kor betar platsen för att den inte ska växa igen fullständigt. Idag var jag helt ensam där, bara några fallskärmshoppare syntes i fjärran.


/ Lars


Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...