tisdag 20 november 2018

En gång i tiden . . .

. . .  då hade jag ett stort intresse i orchidéer. Som mest hade jag cirka ett 60-tal olika arter hemma i fönsterkarmen. Den allra första jag skaffade var en Cympidium som jag naturligtvis inte läst hur den skulle skötas. Den vissnade snart ner. Detta var strax efter jag fick min första lägenhet.
År 1986 åkte jag från Helsingborg till Baltiska hallen i Malmö där det var en kombinerad akvariefisk- och orchidé-mässa. På platsen såldes växter till ett anständigt pris, så med mig hem till Kurirgatan följde en Oncidium ornithorhynchum. En småblommig, men med många små blå blommor som doftade så gott.
Sen fortsatte det i rasande fart med inskaffande av växter.
Intresset svalnade mer och mer och är nu i princip obefintligt, tyvärr måste jag nog säga.


Den här Phalaenopsis-hybriden hade jag säkert för 15 år sedan.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...