torsdag 4 april 2019

Allt är uppåt väggarna.

Malmö, liksom många andra städer med anor från tiden på 1800-talet när industraliseringen tog fart, har många sevärda hus utmed dåtidens paradgator, eller infartsgator från landet. Väldigt många dekorerades med ornament och figurer ovanför dörrar och portar. De rika som ägde, och byggde husen, ville visa hur bra ställt de hade. Ibland tror jag att dekorerna kom till av ren vidskepelse, då en del figurer ser skräckinjagande och groteska ut.
Idag gick jag en kort runda innanför kanalerna och fann bland annat detta.
































Som du ser är det en hel del man kan skåda, bara ögonen lyfts upp från telefoner och spanande efter butiker. Sträckan jag gick stannade på cirka 2,5 km denna dag.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...