lördag 29 juni 2019

Idag högtflygande planer!

Nåja, jag höll mig på marken. I Eslöv finns ett gammalt flygfält som använts till många olika aktiviteter under årens lopp. Bland annat på 1960- 70-talen så fanns en stor uppsättning besprutningsplan här, som spridde ut Engstörms puder över nejden omkring stan. Flygarna var skickliga och behärskade sina uppdrag på ett perfekt sätt. Men innan dess redan under andra världskriget var fältet en "filial" till krigsflygskolan i Ljungbyhed. Här fick de godkända en silvervinge.
Idag var det en flygdag då de olika klubbarna visade vad de har för verksamheter, bland annat visade modellflygklubben upp sina färdigheter, och en flygning speciellt imponerade ordentligt på mig.
Barn mellan 7 och 17 år kunde flyga en kort runda helt gratis, och för de hugade så kunde ett plan hyras för någon timme för strax över 1000 spänn som upp till tre personer kunde dela på.
Två kärror för avancerad flygning såg jag också, men bara en som var uppe och virvlade runt.











Man kan väl säga att svetten lackade, så tur var det att jag redan på vägen köpt några drickor hos Dollarstor i det nya köpcentrumet som håller på att byggas upp intill flygfältet, och passande nog med namnet Flygstaden.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...