torsdag 16 januari 2020

BT Kemi, vad hände sen?

Fortfarande lider Teckomatorp av miljöskandalen som vände upp och ner på hela samhället. Jag och min vän Lalle tog oss dit för att göra en liten fotodokumentering av samhället. De äldsta delarna är uppbyggda kring i stort sätt tre parallella gator, Västergatan, Karlsgatan och Storgatan. Egentligen bara de två förstnämnda. Många gatuhus som i princip innehållit en butik i varje hörn. Fortfarande kan man se detaljer som avslöjar vilka firmor som haft verksamhet i butikerna, och gissningsvis är de skyddade. De flesta husen finns söder om järnvägen som delar samhället mitt itu. Norr om finns torget där bussarna stannar och kör vidare mot Svalöv en gång i timmen.
Mycket ser förfallet ut, och gissningsvis så kommer det att blomstra här igen den dagen som BT Kemi har försvunnit från byns axlar. Det är drygt 40 år sedan som fabriken sprängdes.
Jag lägger ut några bilder från byn som togs i början av denna vecka.










Läget är egentligen perfekt, då du på några minuter tar dig till Eslöv österut, och Landskrona västerut. Tågen går en gång i timmen till Malmö och Helsingborg.

Lyssna på dokumentär om BT Kemi H Ä R!

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...