måndag 30 mars 2020

Gammal skåpmat igen, fast andra bilder

Två sångsvanar kom intill oss för landning på den tillfälliga lilla sjön. Några månader senare då jag passerade vid nästa tillfälle fanns inget vatten kvar där. Siktet för oss, Matts, Magnus och jag var ett större antal dovhjortar stående på ett fält strax intill.





Efter denna fina händelse fortsatte vi ner mot hagen där hjortarna stod och kände ingen som helst oro, till en början i alla fall. Strax började någon av individerna se oss och varnade alla de andra på ett tyst sätt.




Ibland är det inte helt enkelt att skilja på om det är dovhjortar eller rådjur. Har i alla fall fått för mig att rådjur ofta inte är mer än några stycken tillsammans, medan dovhjortarna är i större flock.
Vi fortsatte en bit till då ett ödehus/ödegård framträdde inför oss.





Frågan är om den står kvar idag? Exakt 1,22 kilometer öster om startbanan på Sturups flygplats finns denna gård, och cirka 650 meter norr om Björkesåkrasjön.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...