torsdag 30 april 2020

Gamla bilder = urkul!

När inspirationen fallerar i fotohänseende, då är det verkligen tur att det finns högavis med outforskade negativ och äben pappersbilder liggande för framtida behov. Här kommer några av lite olika karaktär, och även ur tidsperspektiv.
De första bilderna är från Ryttarebacken i Eslöv. Här bodde jag från 1964 till 1976/77. Som du ser på bild ett så byggdes huset kring ett så kallat hjärta som innehöll kök och badrum. Vill minnas att det var Skånska Cementgjuteriet som tillverkade dom. Bild två och tre är från en kall vinter för ganska många år sedan. Skorstenen som syns bakom husen fanns på Ulvåsagården som var ett ltet mentalsjukhem. Numera rivet. Den gula byggnaden med dörrhålet var en lastkaj tillhörande Västervången, ett på den tiden vårdhem för barn och ungdomar.



Nästa omgång, på två bilder är min farfars hus i Kävlinge, eller rättare sagt var. Vi sålde det för ganska precis 25 år sedan. På farfars tid var adressen Skolgatan 1, men ändrades sedan till Bruksgatan 32.



Min gissning är att bilderna är cirka 30 år gamla. Pappa ändrade mycket då i husets omgivning, med plataner längs infarten, buskar intill huvudentrén. För att inte förglömma basängen på baksidan.

Sista bildminnet för denna gång är ett glatt gäng som sprang en sväng i Pildammsparkens närhet, o fråga mig inte vad loppet hette. Enbart tjejer fick springa det i alla fall. Dessa som jag fotograferade jobbade då på Mathildenborgs sjukhem i Limhamn.





Ja, kanske känner du igen dig, eller någon av töserna.

/ Lars

Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...