onsdag 12 maj 2021

En av våra vackraste fåglar!

 Ibland ska man ha turen med sig. Igår satt jag, min bror och hans familj samt Ingrid på min uteplats. I trädet tre meter bort har jag matat fåglar under hela vintern och fram till nu. Låter mataren sitta uppe så länge där är mat i den. Nu var det så att en vacker fågel, eller rättare sagt två stycken, satte sig för att äta några frön. Det var ju steglitser som smaskade i sig av fröerna. Kameran var där ine och det hade ju redan börjat skymma lite, så inga bilder på den denna gång.

Av en händelse så fick jag fina bilder på steglitsen för cirka fem år sedan vid Husie mosse. Året innan hade det såtts lin längs två strängar på kanske tio till femton meters bred, och låtit fröställningarna vara kvar, och det lockade en stor mängd steglitser den vintern. 

Det var faktiskt två stora saker som hände just denna dag, den 18 januari 2016, men den andra behåller jag för mig själv.




Visst är den färggrann?
/ Lars


Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...