lördag 15 maj 2021

Fyra stopp!

 En av årets klämdagar så for Matts Rydén och jag mot Österlen för att använda kamerorna flitigt.

Vårt första planerade stopp var vid Nybroåns mynning mot Östersjön bara några km öster om Ystad. Platsen var över förväntan måsta jag säga. Se själv och avgör om du håller med.








Efter det for vi mot Simrishamn och hägrande Vårhallarna strax norr om staden. Ett underbart ställe som trots klämdag inte hade speciellt många besökare.











Jag har varit där flera gånger tidigare, men för Matts var det första gången, och han blev imponerad.

Vidare mot tredje målet som var ett tips från min kompis Lalle, och det var ett speciellt och annorlunda ställe. Om jag säger Öradekaren, vet du var de finns? Troligen inte, men om jag säger 500 meter från Haväng, då hajar nog de flesta till.








En liten stuga som smugit sig in på nästsista bilden kanske känns igen? Bombi Bit och jag minns säker många av oss äldre, där huvudpersonen var Stellan Skarsgård som ung pojk. Huste som syns användes som föräldrahemmet i inspelningarna. Och andra sidan kan man se detta hus från en annan vinkel när annonseringen på TV4 påannonseras.
Nåväl, sista anhalt vi kom till denna dag innan bilen for vidare hemmåt var Trollskogen i Torna Hällestad, precis norr om Skrylle rekreationsområde.
Var god, de sista bilder från denna fantastiska Skåneresa, nästan som Carl Linné gjorde en gång.








En fantastisk plats där Skåneleden passerar. Det gröna var verligt vackert grönt idag, och alla dessa vresbokar som  ibland slingrar  sig omkring varandra. Det blev en skön avslutning på en dag att minnas. Jag kan absolut rekommendera dig att besöka någon av platserna, om inte alla.
/ Lars


Inga kommentarer:

Utmed min cykelrunda!

 Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...